وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – الف) یافته های توصیفی پژوهش – 5 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

 

جلسه چهارم:

 

مانند جلسه قبل برگزار می شود اما این با کودک باید ۸ماز سطح دشواررادرمدت تعیین شده به صورت صحیح انجام دهد تا جایزه دریافت کند.

 

جلسه پنجم:

 

مانند جلسه قبل می باشددر این جلسه ۱۰دقیقه زمان به کودک داده می شودتاپژوهشگرمشاهده کند در این زمان کودک از بین ۱۰ ماز سطح دشوار چندماز صحیح انجام می‌دهد.در این جلسه کودک بابازی دومینورنگ هاآشنا می شود وچگونگی بازی با آن را یادمی گیرد.پژوهشگردرآخر جلسه زمانی راکودک برای انجام صحیح بازی دومینو صرف می‌کند رایادداشت می‌کند.

 

جلسه ششم:

 

کودک باید بازی دومینو رادر زمانی کمتر از جلسه قبل انجام دهد تابتواندپاداش دریافت کند.

 

جلسه هفتم:

 

در این جلسه کودک با دومینو حرفه ای آشنا می شود وبا آن بازی می‌کند.به کودک ساعت بزرگ زنگداری داده می شود وزمان برروی ۱۰دقیقه تنظیم می شوداز اوخواسته می شود مکعب های کوچک رنگی راطوری پشت سر هم بچیند که هیچکدام بر زمین نیفتد.هر بار که مکعب ها فروریخت زمان صفر می شود وبازی از نوآغاز می شود. هربازکه کودک توانست در زمان تعیین شده بازی راصحیح انجام دهد یک ژتون جایزه دریافت می‌کند.هدف افزایش تمرکزهمراه با تحمل صبر ‌و حوصله کودک می‌باشد.

 

جلسه هشتم:

 

مانند جلسه هفتم می‌باشد.کودک باید در زمان تعیین شده تعدادبیشتری مکعب را پشت سر هم بچیند بدون اینکه مکعب ها برزمین بریزدتاجایزه دریافت کند.باهرافتادن مکعب زمان صفر می شود وبازی ازنو شروع می شود.

 

روش تحلیل دادها

 

درتحلیل دادهای توصیفی فراوانی و در صد فراوانی و در جهت تحلیل داده ­های استنباطی ازتحلیل کوواریانس استفاده شده.

 

ملاحظات اخلاقی

 

در ابتدا کسب مجوز های لازم از سازمان آموزش وپرورش استان فارس واداره ناحیه ۳ آموزش وپرورش.به مدیران ومربیان مراکز پیش دبستانی اطمینان داده شد که اطلاعات کسب شده صرفاًجهت انجام یک پژوهش علمی است.

 

فصل چهارم

 

یافته های پژوهش

 

در این فصل ابتدا یافته های توصیفی و سپس یافته های استنباطی ارائه می شود.

 

الف) یافته های توصیفی پژوهش

 

گروه نمونه در این پژوهش شامل ۴۸ کودک می‌باشد که به دو گروه ۲۴ نفری کنترل وآزمایش تفکیک شده است.میانگین وانحراف استانداردنمرات پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک گروه کنترل وآزمایش در جداول ۴-۱تا۴-۳ ارائه شده است.

 

جدول۴-۱: میانگین وانحراف استاندارد تاثیر افزایش بازی ماز ودومینو بر افزایش توجه کودکان دارای نقص توجه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر پیش آزمون پس آزمون میانگین انحراف استاندارد میانگین انحراف استاندارد گروه کنترل ۴۱/۲۴ ۶۷/۶ ۸۷/۱۷ ۰۸/۵ گروه آزمایش ۸۷/۱۹ ۷۴/۸ ۷۹/۲۲ ۱۷/۸

جدول۴-۲: میانگین وانحراف استاندارد تاثیر بازی ماز ودومینو بر افزایش توجه کودکان دارای بیش فعالی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر پیش آزمون پس آزمون میانگین انحراف استاندارد میانگین انحراف استاندارد گروه کنترل ۷۵/۲۷ ۷۴/۴ ۷۰/۱۹ ۴۰/۹ گروه آزمایش ۲۰/۲۵ ۵۶/۳ ۷۵/۳۱ ۹۲/۴

جدول۴-۳: میانگین و انحراف استانداردتاثیر بازی ماز ودومینو بر افزایش توجه کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر پیش آزمون پس آزمون میانگین انحراف استاندارد میانگین انحراف استاندارد گروه کنترل ۱۶/۵۲ ۸۵/۱۱ ۵۸/۳۷ ۴۰/۸ گروه آزمایش ۰۸/۴۵ ۹۰/۹ ۵۴/۵۴ ۷۰/۶

ب)یافته های استنباطی پژوهش

 

فرضیه یک: بازی مازودومینو موجب افزایش توجه در کودکان دارای نقص توجه می شود.

 

برای پاسخ دادن ‌به این فرضیه از تحلیل کوواریانس استفاده شده است.پیش از انجام تحلیل کوواریانس پیش فرض های آماری تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت.

 

جدول۴-۴: جدول بررسی همگنی رگرسیون و همگنی واریانس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر همنگی واریانس ها همگنی شیب ها F سطح معنا داری F سطح معناداری تاثیربازی بر کودکان دارای نقص توجه ۸۹۱/۰ ۳۵۰/۰ ۹۹۳/۱ ۲۰۹/۰

همان‌ طور که در جدول فوق مشاهده می شود، تفاوت بین شیب های خطوط رگرسیون در هیچکدام از موارد معنی دار نیست و این بدین معنا است که مفروضه ی همگنی رگرسیون تأیید می شود. مفروضه های همگنی واریانس ها نیزهمانطور که در جدول گزارش شده است، تأیید می شود.

 

نمودار پراکنش(scatter gram)رابطه متغیرها در پیش آزمون و پس آزمون (به تفکیک گروه کنترل و آزمایش) در زیر آورده شده است. همان‌ طور که در نمودار زیر مشاهده می شود، تمام روابط، خطی می‌باشند و لذا این مفروضه ی تحلیل کواریانس نیز تأیید می‌گردد.

 

 

 

نمودار۴-۱: تاثیر بازی مازودومینوبرافزایش توجه در کودکان دارای نقص توجه (پیش آزمون-پس آزمون)

 

همان‌ طور که در نمودار فوق نشان داده شده است،الگوی پراکنش نقطه ها خطی می‌باشد وفرض تأیید می شود.

 

آزمون فرضیه اول:بازی ماز ودومینوموجب افزایش توجه در کودکان دارای نقص توجه می شود.

 

برای آزمون این فرضیه از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شده است که نتایج در جدول زیرآمده است.

 

تحلیل کوواریانس میانگین پس آزمون تاثیر بازی مازودومینوبرافزایش توجه در کودکان دارای نقص توجه در گروه کنترل و آزمایش با کنترل پیش آزمون

 

جدول ۴-۵ :تحلیل کوواریانس میانگین پس آزمون تاثیر بازی مازودومینوبرافزایش توجه در کودکان دارای نقص توجه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع درجه آزادی میانگین مجذورات F پیش آزمون تاثیربازی در کودکان نقص توجه ۱ ۳۳/۱۹۸۴۵ ۴۶۷/۴۲۸ شرایط آزمایشی ۱ ۰۸۳/۲۹۰ ۲۶۳/۶*** خطا ۴۶ ۳۱۷/۴۶ کل ۴۸

P</001***

 

نتایج نشان می‌دهند که پس از تعدیل میانگین پس آزمون به وسیله ی حذف اثر پیش آزمون، بین دو گروه آزمایشی و کنترل از تاثیر بازی مازودومینو بر افزایش توجه در کودکان، تفاوت معنی داری وجود دارد.

 

(۲۶۳/۶F= و۰۰۱/۰P=) نمرات میانگین تعدیل تاثیر بازی مازودومینوبر افزایش توجه در کودکان پیشنهاد می‌کند گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، دارای تاثیر بیشتری بودند.

 

فرضیه دو: بازی مازودومینوموجب افزایش توجه در کودکان دارای بیش فعالی می شود.

 

پیش از انجام تحلیل کواریانس پیش فرض های آماری تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت.

 

جدول۴-۶: بررسی همگنی رگرسیون و همگنی واریانس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " منابع پایان نامه ها | قسمت 8 – 4 "" فایل های دانشگاهی- مؤلفه‏های حاکم بر مطالعه‏ی می دانی موضوع و یافته ها – 10 " »