110
3-2- روش تحقیق. 110
3-3- جامعه آماری. 111
3-4- نمونه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه 111
3-5-1 ابزار گردآوری دادهها 111
3- 5-2پرسشنامه تعهد سازمانی. 112
3-5-2-1- پایایی و روایی پرسشنامه تعهد سازمانی. 114
3-5-3 پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی. 115
3-5-3-1- پایایی و روایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی. 117
3-6- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 119
1-1- بیان مسئله
در دنیای رقابتی امروز، تغییرات در محصولات و مکانیسمهای بازار، اغلب بدینصورت است که سازمانها دست به بهره برداری از فرصتهایی میزنند که دیگر سازمانها دنبال نمی کنند و گاه حتی از وجود آنها مطلع نیستند. در این زمینه، نوآوری نقش راهبری و عمده را ایفا می کند (ایمانیپور و زیودار، 1387).
در سالهای اخیر در جریان رقابت شدید در بازار، جهانیسازی و گسترش تکنولوژی، نوآوری و تمایز به عنوان یک ضرورت برای هر شرکتی در نظر گرفته شده است. شرکتها برای رسیدن به موفقیت بازار و حفظ مزیت رقابتی، نیاز به بهره برداری از فرصتهای جدید، توسعه محصولات و خدمات بازار دارند (تاجالدینی[1]، 2010).
کارآفرینی شرکتی، مجموعه فعالیتهایی است که بهره برداری از مزایای رقابتی نوآوری را در یک سازمان امکان پذیر کرده و رهیافتی در نهادینه کردن نوآوری در سازمانها است. در حقیقت، کارآفرینی شرکتی به عنوان دریچه ای به سوی بهره بردار ی از مزایای رقابتی ماندگار، نوآوری و پیشگامی بر ای سازمانها قلمداد می شود (کوراتکو و همکاران[2]، 2005).
امروزه در کشورهای مختلف توجه خاصی به کارآفرینی می شود و تقویت کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن از ابزار پیشرفت اقتصادی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه شمرده می شود. نیاز سازمانها به پدیده کارآفرینی، پیدایش قلمرو خاصی از این مفهوم به نام کارآفرینی شرکتی را منجر شده است (میرفخرالدینی و همکاران، 1391).
نیاز به کارآفرینی شرکتی پاسخ به مشکلاتی است که یک کسب و کار را تحت فشار قرارداده است. مشکلاتی که در بسیاری از موارد میتواند حیات آن کسب و کار را تحت الشعاع خود قرار دهد. نمونههایی از این مشکلات عبارتند از: رشد سریع تعداد رقبا، حس بیاعتمادی در روشهای سنتی مدیریت شرکتها، خروج دستهجمعی برخی از بهترین و درخشانترین کارکنان شرکت برای تبدیل شدن به کارآفرینان مستقل، رقابتهای بینالمللی، کوچکسازی شرکتهای بزرگ و تمایل کلی به بهبود کارایی و بهرهوری ایستایی، نقصان و ضعف عملکرد مدیریتی و خروج کارکنان نوآور که توسط سلسله مراتب اداری سازمان محدود شدهاند نیز به این مشکلات اضافه میشود. مشکلاتی که صاحبان این شرکتها را بر آن میدارد تا به دنبال کشف و یا خلق فرصتهای جدید باشند (موریس و همکاران[3]، 2008).
کارآفرینی سازمانی فرایندی است که به وسیله آن افراد و گروه ها، در ارتباط با سازمان موجود، یک سازمان جدید ایجاد کرده یا نوسازی و نوآوری را درون سازمان دنبال می کنند (ابراهیمپور و همکاران، 1390).
کارآفرینی شرکتی تلاشهای سازمان در استفاده از مزیتهای رقابتی خویش، اکتشاف فرصتها و قابلیت های مورد نیاز در تعقیب و بهره برداری اثربخش ازآن فرصتها را تسهیل می کند (کوین و مایلز[4]، 1999).
از طرفی، رقابت و نیاز به نشان دادن واکنش مناسب در برابر عوامل محیطی ایجاب میکند که کارکنان تعهد بیشتری به سازمان پیدا کنند. این نیروی کار است که موجب میشود مزیت رقابتی واقعی آشکار گردد. ایجاد و افزایش تعهد کارکنان (یعنی هماهنگ شدن هدفهای کارکنان با هدفهای شرکت به گونهای که افراد بکوشند وظایف خود را به شکلی انجام دهند که گویی در شرکت شخصی و متعلق به خود کار میکنند) مستلزم فعالیتهای گوناگون است (رهنمای رودپشتی، محمود زاده، 1387، 26).
تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان در نظر میگیرند. بر اساس این تعریف، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان میگیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در میآمیزد و از عضویت در آن لذت میبرد (ساروقی، 1375).
تعهد سازمانی فراگردی است مستمر که با مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه به افراد سازمان و موفقیت و رفاه آنان، در سازمان
متجلی می شود. بنابراین، از آنجایی که کارآفرینی به دست نیروی انسانی سازمان صورت میگیرد، تعهد سازمانی اهمیت مییابد (بهاروندی و رزوبهانی، 1392).
از طرفی، سازمانها بدون تمایل داوطلبانه افراد به همکاری، قادر به توسعه اثربخشی خرد جمعی خود و کسب مزایای رقابتی نیستند. رفتارهای شهروند سازمانی کارکنان که مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با وجود این توسط وی انجام و باعث بهبود موثر وظایف و نقش های سازمان می شوند، مسیر نیل به هدفهای سازمان را تسهیل میکنند و یک عامل کلیدی در اجرای مؤثر تصمیمهای راهبردی است. اجرای هدفهای تصمیم راهبردی، مستلزم خلاقیت و اقدام همزمان افراد است و این هر دو مستلزم روحیه همکاری داوطلبانه است، لذا یکی از چالشهای اساسی مدیریت راهبردی نجوه جلب این همکاری است (زارعیمتین و همکاران، 1385).
رفتار شهروندی باعث داشتن یک گروه از کارکنان می شود که به شرکت متعهد هستند. رفتار شهروندی سازمانی باعث کاهش و نزول ترک خدمت و غیبت کارکنان میگردد و کارکنانی که به شرکت متعهدند با شرکت به مدت طولانی باقی میمانند و محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کنند و به موقعیت شرکت بر اساس رویکردهای متنوع و مختلف کمک می کنند. (دیمهور و منظریتوکلی، 1391).
بنابراین به نظر میرسد گرایش به کارآفرینی شرکتی و فراهم کردن تمهیدات لازم برای بکارگیری آن می تواند در تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان تأثیر گذار باشد، و سازمانی که نسبت به کارآفرینی شرکتی بیاعتنا باشد، در آینده نمی بایست انتظاری به کسب مزیتهای رقابتی از طریق مهمترین سرمایه خود یعنی سرمایه انسانی داشته باشد.
این تحقیق به دنبال بررسی تأثیر کارآفرینی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان است. در پژوهش حاضر، مؤلفه های در نظر گرفته شده برای اندازه گیری میزان تأثیرگذاری کارآفرینی شرکتی که عبارتند از ساختار منعطف، جو سازمانی اثربخش، فرهنگ پشتیبان و محرک خلاقیت و نوآوری و قابلیتها و انگیزش فردی کارکنان که با استناد به پژوهش هاینونن و کورولا[5] انتخاب شده اند بر رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان در شرکت داروسازی اسوه تهران میباشد.
2-2- اهمیت و ضرورت تحقیق
عدم اطمینان، ناهماهنگی و تلاطم محیطی موجب چالشهای عملیاتی و استراتژیک برای سازمانهای امروزی می شود. شرکتها برای مقابله با این چالشها به طور فزایندهای بر کارآفرینی سازمانی تکیه میکنند. این امر مستلزم این است که مدیران در همه سطوح به طور فعال در طراحی و اجرای یک استراتژی برای اقدامات کارآفرینی سازمانی مشارکت داشته باشند و ملزومات لازم را در سازمان فراهم کنند (ایزت[6]، 2010).
کارآفرینی مقولهی بسیار مهمی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توجه جدی به آن مبذول داشته و میدارند. در این میان، یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمانها دارد (احمدپور، 1383).
کارآفرینی سازمانی فرایندی است که به وسیله آن افراد و گروه ها، در ارتباط با سازمان موجود، یک سازمان جدید ایجاد کرده یا نوسازی و نوآوری را درون سازمان دنبال می کنند (ابراهیمپور و همکاران، 1390).
امروزه بیش از هر چیز صاحبان کسب و کارها باید بیاموزند که تلاطم در محیط بیرونی موجب تحولات شگرف در محیط داخلی میشود؛ که برای موفقیت در این محیط رقابتی معمولا راه حلها ساده نبوده و مواردی همچون اصلاح ساختار، رویکرد کنترل مستمر، تغییر سبک رهبری، و تصمیمگیری در خصوص روشهای پاداش بایستی مورد بازبینی و دقتنظر قرار گیرند زیرا محیط بیرونی پویا و در بسیاری از موارد پیچیده است و بنابراین از جمله ضرورتهای پرداختن به کارآفرینی شرکتی می توان به موارد ذیل اشاره کرد: نیاز به رشد و ایجاد روحیهی کارآفرینانه، ایجاد و و حفظ مزیت رقابتی، حفظ برتری رقابتی در تمامی سطوح کاری یک شرکت، احیا و جوانسازی کسب وکار موجود، توسعه محصولات، خدمات و فرایندهای جدید، پیگیری فرصتهایکارآفرینانه، ایجاد کسبوکارجدید، ارائه راهبردهای جدید، بهبود رشد و سود دهی، تداوم برتری رقابتی، افزایش کارایی مالی، خلق ثروت (هیسریچ و همکاران[7]، 2005).
در دهه گذشته مطالعات انجام شده در مورد کارآفرینی سازمانی به سرعت افزایش یافته است. کارآفرینی سازمانی شامل چهار بعد نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی و رقابت تهاجمی است. در سازمانها، کارآفرینی سازمانی با هدف توسعه عملکرد دنبال میشود که در سودآوری و افزایش تولید و ارتقاء عملکرد اقتصادی شرکت نقش اساسی دارد. شرکتها برای حفظ مزیت رقابتی خود در درازمدت مجبور به توسعه تعهد خود به کارآفرینی سازمانی هستند (ابراهیمپور و همکاران، 1390).
از آنجایی که کارآفرینی به دست نیروی انسانی سازمان صورت میگیرد، موضوع تعهد سازمانی اهمیت مییابد. تعهد سازمانی فراگردی است مستمر که با مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه به افراد سازمان و موفقیت و رفاه آنان، در سازمان متجلی می شود. (بهاروندی و رزوبهانی، 1392).
از طرف دیگر، رفتار شهروندی باعث داشتن یک گروه از کارکنان می شود که به شرکت متعهد هستند. رفتار شهروندی سازمانی باعث کاهش و نزول ترک خدمت و غیبت کارکنان میگردد و کارکنانی که به شرکت متعهدند با شرکت به مدت طولانی باقی میمانند و محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کنند و به موقعیت شرکت و کسب مزیتهای رقابتی بر اساس رویکردهای متنوع و مختلف کمک می کنند. (دیمهور و منظریتوکلی، 1391).
با انجام این تحقیق میتوان به اهمیت کارآفرینی شرکتی پی برده و فرصتهای کارآفرینی را از طریق فراهم کردن شرایط لازم در سازمان مورد بازنگری قرار داده و با توجه به تاثیر کارآفرینی شرکتی بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، کارآفرینی شرکتی را گسترش داده و موجبات تحقق اهداف سازمان را فراهم سازند.
1-3- اهداف تحقیق
هدف کلی: بررسی تاثیر کارآفرینی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران.
اهداف جزئی:
- بررسی تأثیر کارآفرینی شرکتی بر مؤلفههای تعهد سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران
- بررسی تأثیر کارآفرینی شرکتی بر مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران.
- بررسی رابطه بین کارآفرینی شرکتی و مؤلفههای تعهد سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران.
- بررسی رابطه بین کارآفرینی شرکتی و مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران.
1-4- فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی: کارآفرینی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت داروسازی اسوه استان تهران تأثیر دارد.
فرضیات فرعی:
- کارآفرینی شرکتی بر مؤلفههای تعهد سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران تأثیر دارد.
- کارآفرینی شرکتی بر مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران تأثیر دارد.
- بین کارآفرینی شرکتی و مؤلفههای تعهد سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران رابطه وجود دارد.
- بین کارآفرینی شرکتی و مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شرکت داروسازی اسوه استان تهران رابطه وجود دارد.
1-5- متغیرهای تحقیق
متغیر مستقل: کارآفرینی شرکتی
متغیرهای وابسته: رفتار شهروندی سازمانی – تعهد سازمانی
1-6- مدل مفهومی تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...