وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه بازرسی ­آلودگی فرآیند تولید ظروف مواد غذایی توسط بینایی ماشین

 
تاریخ: 03-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی


پردازش تصویر[1] از سال ١٩۶۴ تا کنون رشد فراوانی یافته است. ابتدایی­ترین کاربردهای پردازش تصاویر رقومی در دهه ۶٠ و 70 جنبه‌های نظامی و جاسوسی بود که باعث شد نیاز به تصاویر با کیفیت بالاتر به وجود آید. پس از آن مصارف دیگری برای تصاویر رقومی سطح زمین پیدا شد که کاربرد تصاویر چند طیفی (Multi Spectral) در کشاورزی و جنگل­داری از آن جمله است. از اواسط دهه ٧٠ تا اواسط دهه ٨٠ اختراع اسکنرهای CAT یا ((Computerized Arial Topograph و (MagneticResonance Imagery) پزشکی را متحول کرده ­اند. صنعت چاپ استفاده کننده بعدی بود. در اواخر دهه ٨٠ پردازش تصاویر رقومی وارد دنیای سرگرمی شد بطوری که امروزه این نقش به امر عادی تبدیل شده است. به همین ترتیب دنیای صنعت با رباتهایی که عملا می­بینند یعنی در واقع با ظهور تکنولوژی Machine Visionمتحول شد و هنوز هم درحال تحول است.
1-1 بیان مسئله
پاکیزگی در تولید لوازم و ظروف مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و همچنین تولید انبوه این لوازم صورت سری و با توجه به تراکم این ظروف، باعث شده است وقت و هزینه زیادی از طرف تولیدکنندگان جهت کنترل این قطعات صرف شود. تولید تعداد زیاد این ظروف نیازمند سیستمی کاملاً مکانیزه است، که هم در سرعت وهم در دقت کیفیت بالایی داشته باشد. با کنترل توسط سیستم‌های مکانیزه و همچنین ارتباط این داده‌ها با یک بانک اطلاعاتی بهینه و مقایسه آن با مقادیر معتبر به صورت زمان واقعی به دستگاه‌های کنترلی می‌تواند بدون حضور اپراتور خطوط پیوسته و خودکار تولید را برای چنین قطعاتی راه اندازی کند اولین مرحله در انجام این کار توانایی کنترل خودکار در کمترین زمان ممکن می‌باشد بهترین و سریعترین پیشنهاد می ­تواند استفاده از سیستم بینایی ماشین باشد. [2] می­توان با عکس برداری از یک لیوان آن را توسط پردازش تصویر(OCR) در کسری از ثانیه کنترل کرد، همچنین این کنترل می ­تواند توسط کامپیوتر به ماشین کنترلی انتقال یافته و تغییرات لازم در ماشین اعمال گردد. کنترل فرایند آماری تولید که یکی از ابزار­های مهم در به کنترل در آوردن خطوط تولید می­باشد می ­تواند به صورت مداوم و بدون نیاز به بازرسین کنترل کیفیت انجام پذیرد. و در صورت بروز مشکلات کیفی سیستم به صورت خودکار اقدام به قطع تولید و اطلاع رسانی به افراد مسئول جهت بررسی­های لازم نماید. مزیت دیگر استفاده از این شیوه کنترل و اندازه ­گیری بسیار دقیق می­باشد که هرگز قابل مقایسه با عملکرد یک انسان معمولی نیست. مزیت دیگر این است که این روش توانایی کنترل چندین موضع به صورت همزمان را دارد، که باعث می‌شود سرعت و دقت عملیات بطور چشم گیری بالا رود[2].
پردازش تصویر
پردازش تصاویر امروزه به موضوع پردازش تصویر دیجیتال[2] گفته می­ شود که شاخه­ای از دانش علوم کامپیوتر به شمار می ­آید که با پردازش سیگنال[3] دیجیتال که نماینده تصاویر برداشته شده با دوربین دیجیتال یا پویش شده توسط پویش­گر هستند سرو کار دارد. پردازش تصویر دارای دو شاخه عمده بهبود تصاویر و بینایی ماشین است. بهبود تصاویر در بر گیرنده روش­هایی چون استفاده از فیلتر محو کننده و افزایش تضاد برای بهتر کردن کیفیت دیداری تصاویر و اطمینان از نمایش درست آنها در محیط مقصد (مانند چاپگر یا نمایشگر

دانلود مقاله و پایان نامه

 رایانه) است، در حالی که بینایی ماشین به روش هایی می‌پردازد که به کمک آنها معنی و محتوی تصاویر را درک کرده تا از آنها در کارهایی چون رباتیک و محور تصاویر استفاده نمود [2].

بینایی رایانه­ای
بینایی رایانه­ای (COMPUTER VISION) یکی از شاخه­های مدرن، و پر تنوع هوش مصنوعی است که با ترکیب روش‌های مربوط به پردازش تصاویر (Image Processing) و ابزارهای تعلم ماشینی رایانه­ها را به بینایی اشیاء مناظر و “درک” هوشمند خصوصیات گوناگون آنها توانا می­گرداند.
وظایف اصلی در بینایی رایانه­ای
تشخیص شی: تشخیص حضور و یا حالت شی در یک تصویر.
به عنوان مثال:
جستجو برای تصاویر دیجیتال بر اساس محتوایشان (بازیابی محتوی محور تصا. یر).
شناسایی صورت انسانها و موقعیت آنها در عکس‌ها.
تخمین حالت سه بعدی انسانها و اندامهایشان.
1-2 اهداف تحقیق
الف -بررسی وجود یا عدم وجود برچسب یا بارکد
شکل(1-1): بررسی وجود یا عدم وجود برچسب
ب – بررسی وجود یا عدم وجود مواد خارجی و کنترل اندازه ظروف
شکل(1-2): بررسی کثیفی یا تمیزی ظروف یکبار مصرف
ج -وجود سوراخ بر روی ورق یا ظرف
شکل (1-3): بررسی معیوب بودن ظروف یکبار مصرف
(در فایل اصلی شکل ها موجود است)
1-3 فرضیه ­های پژوهش
الف- با روش بینایی ماشین در بررسی کیفی، می­توان وابستگی سیستمهای مونیتورینگ[4] و نظارت تصویر به نیروی انسانی را کاهش داد.
ب – بینایی ماشین در بررسی کیفی وکمی، از پاکیزگی داخل ظروف و عدم تغییر شکل آن بدون نیاز به نیروی انسانی اطمینان کامل حاصل می­نماید.
ج – بینایی ماشین در بررسی کیفی وکمی، کنترل نهایی بی عیب و نقص محصولات را بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می‌دهد [4].
 
 
 
قیمت :  40 هزار تومان

 

بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و  همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود

 

 

پشتیبانی سایت :                 parsavahedi.t@gmail.com

 

 

—-

 

پشتیبانی سایت :       

 

*         parsavahedi.t@gmail.com


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه بررسی مزایا و معایب نظریه نیروگاه­های سلول خورشیدیپایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد کارکنان »