و نتایج به دست آمده در قسمت استنباطی ابتدا پایایی پرسشنامه مورد آزمون قرار میگیرد که نتیجه به دستآمده ۸۷% است که این نشان میدهد که پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار است. درادامه برای سنجش نرمالیتی متغیرهای مسئولیت اجتماعی وارتباطات تجاری مدیران از آزمون اسمیرنوف-کلموگروف استفاده شده است که نتایج نشان میدهد که متغییرها دارای توزیع نرمال هستند. با توجه به اینکه متغیرهااز توزیع نرمال پیروی میکنند،بنابرین برای آزمون فرضیه فوق از روش آزمون همبستگی پیرسون استفاده میکنیم.نتایج جدول فوق وسطح معناداری واینکه این مقدار از ۰٫۰۵کمتر شده نشان میدهد که فرض صفر مبنی بر مستقل بودن متغیرهای مسئولیت پذیری مدیران وارتباطات تجاری آن ها رد شده،بنابرین میپذیریم که مسئولیت پذیری مدیران با ارتباطات تجاری آن ها رابطه معنادار دارد واز طرفی با توجه به آماره پیرسون که مقداری مثبت دارد میتوان نتیجه گرفت که نوع رابطه میان این دو متغیر مثبت است بدین معنی که با افزایش مسئولیت پذیری مدیران روابط تجاری آن ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته وبیشتر می شود.
۵-۳ پیشنهادهای تحقیق
۵-۳-۱ پیشنهادهای کاربردی
پژوهش حاضر از جمله پژوهشهایی است که در فضای اقتصادی ایران در خصوص رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و ارتباطات تجاری آن ها صورت پذیرفته است، این پژوهش می تواند الگوی مناسبی برای مدیران شرکتها قرار گیرد.
۵-۳-۱ پیشنهادها برای تحقیقات آتی
از جمله پیشنهادهایی که در پژوهشهای آتی می تواند مورد بررسی قرار گیرد میتوان به :
-
- رابطه عملکرد مالی شرکت با ابعاد گوناگون مسئولیت اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.
-
- با توجه به اینکه فعالیتهای فرهنگی-اخلاقی مدیران اثر مهمی دارد، پیشنهاد می شود تا نقش اجرای کارگاه های آموزشی در پذیرش مسئولیتهای اجتماعی مدیران بررسی شود.
- بررسی و تدوین راهکارهای عملی در خصوص تقویت و ارتقاء مسئولیت اجتماعی مدیران.
۵-۴ محدودیتهای پژوهش:
از آنجا که بخشی از داده های این پژوهش بر اساس توزیع پرسشنامه در میان شرکتها گردآوری شده است، خالی از مسائل و مشکلات نبوده به طوری که در جمع آوری پرسشنامه ها مشکلاتی از قبیل عدم همکاری برخی از شرکتها در زمینه تکمیل پرسشنامه وجود داشت که منجر به کوچک شدن حجم نمونه به منظور تجزیه و تحلیل گردید.محدودیت دیگری که میتوان به آن اشاره کرد این است که بعضی از پاسخهای ارائه شده توسط شرکتها ممکن است به منظور جلوه دادن خودشان در زمینه مسئولیتهای اجتماعی باشد که خود ممکن است تا حدودی بر روی نتایج تاثیر گذار باشد.
منابع
-
- Sandhu,Kapoor ↑
-
- Creyer&Ross ↑
-
- Mohr&Webb ↑
-
- Turban&Greening ↑
-
- Danko ↑
-
- Hargoto ↑
-
- Johnson ↑
-
- Holm&Watts ↑
-
- Huang ↑
-
- Silverman ↑
-
- Zairi ↑
-
- Fiorina ↑
-
- Herrmans ↑
-
- Dunn ↑
-
- Bloom ↑
-
- Parker ↑
-
- Sandhoo&Kapoor ↑
-
- Tsoutsoura ↑
-
- skat ↑
-
- Choi ↑
-
- Becchetti ↑
-
- Cormier ↑
-
- Nelling&Webb ↑
-
- Scholtens ↑
-
- Aerts ↑
“
فرم در حال بارگذاری ...