وبلاگ

توضیح وبلاگ من

آشنایی با ماهیت اراده و رابطه قصد و رضا – موانع حاکمیت اراده در حقوق ایران

 
تاریخ: 03-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

مبحث دوم:آشنایی با ماهیت اراده و رابطه قصد و رضا

 

 

گفتار اول:مفهوم شناسی

 

 

بند اول:مفهوم اراده

 

 

الف:ریشه اراده

 

 

اهل لغت، اراده را از دو ماده “رود”[۱]  و “ری د”[۲] به معنای خواستن و قصد داشتن آورده اند.

 

 

ب:تعاریف اراده:

 

 

۱٫قرآن

 

 

در فرهنگ قرآن واژه اراده به کار نرفته است اما مشتقات این ماده به دو معنای «مبدأ فعل» و «منتهای آن» است و در معنی دوم به مفهوم «حکم» بوده و تنها اراده خداوند را شامل می شود. مانند آیه شریفه «إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً»[۳]

 

 

۲٫ علم کلام

 

 

اراده صفتی است که رجحان یکی از دو امر مقدور بر دیگری را اقتضا می‏کند.[۴]

 

 

۳٫فلسفه

 

 

۴٫فقه

 

 

در متون فقهی – چه امامیه و چه عامه – از اراده تعریفی جدای تعریف قصد ارائه نگشته است (که خواهد آمد).

 

 

۵٫حقوق

 

 

 

    1. در حقوق، علاوه بر قانون، اراده از مبنای اعتبار قرار داد شمرده شده است و قانون منشأ حاکمیت و تجدید اراده می باشد. منشأ اراده، روان انسان است و مقصود از اراده در اصل حاکمیت اراده، اراده انشایی است.[۶]

 

 

 

    1. اراده در اصطلاح حقوق ایران به معنای خواستن است؛ اما در شرط روانی معامله یا ایقاع، بر اساس بند ۱ ماده ۱۹۰ قانون مدنی، اراده به
    2. پایان نامه
    3.  دو حالت جداگانه درونی «رضا» و «قصد (قصد انشا)» تفکیک شده است. اراده گاه مجموع قصد و رضا و گاه منحصر به قصد انشا می باشد.[۸]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ج:اقسام اراده

 

 

۱٫اراده انشایی

 

 

عبارت است اراده بروز یافته طرفین عقد و یا یکی از آنها در ایقاعات و التزامات به اراده واحده که با ایجاب و قبول حاصل می شود .

 

 

در حقوق فرانسه از این اصطلاح حقوقی به «volonte dedclaree» تعبیر می شود و آن را اراده معلنه نیز گفته اند .یعنی اراده ای که قصد متعاقدین را بر انجام عمل حقوقی با شرایط قانونی به نحوی که آثار حقوقی بر آن مترتب باشد ، آشکار می سازد .

 

 

از چنین اراده ای گاه به نوشتار و گاه به طور شفاهی پرده برداشته می شود ، بروز چنین اراده اگاه صریح و گاه ضمنی است ، که البته اراده انشایی ضمنی باید از میزان ظهوری برخوردار باشد که بتواند منشا پیدایی عقد واقع شود . بنابراین اراده انشایی زمانی قابل تصور است که در بیرون نمود بیابد ، که گاه این اراده با اراده باطنی ( داخلی ) همخوان و در مواردی هم با آن مخالف است که در آن صورت مدعی باید این مخالفت را ثابت کند ( اراده حقیقی و اراده ظاهری )[۹]

 

 

[۱] . لسان العرب.جلد۵٫ص۳۶۵

 

 

[۲] . النهایه فی غریب الحدیث.جلد۲٫ص۲۸۸

 

 

 

 

 

[۳]. مفردات الفاظ القرآن الکریم/۳۷۱

 

 

[۴]. عیوب الاراده فی الشریعه الاسلامیه، ص۲۱

 

 

[۵]. علی اصغر صائمی.نشریه حقوق”آموزه های فقهی(الهیات و حقوق).شماره۹و۱۰ص:۹۰

 

 

[۶]. مهدی شهیدی، حقوق مدنی.جلد۱٫ص۵۵-۵۶

 

 

[۷]. ترمینولوژی حقوق.ص۲۴ ذیل واژه اراده

 

 

[۸]. مهدی شهیدی، حقوق مدنی.جلد۱٫ص۵۵

 

 

[۹]. دکتر محمد علی طاهری و مسعود انصاری،دانشنامه حقوق خصوصی،ص۱۵۷


فرم در حال بارگذاری ...

« نگارش پایان نامه در مورد جایگاه حاکمیت اراده – موانع حاکمیت اراده در حقوق ایرانپایان نامه ویژگی اراده – موانع حاکمیت اراده در حقوق ایران و فقه امامیه »
 

update your browser!